مقاله

  • ۰
  • ۰

وردپرس9

 

تاریخچه وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ‎ها‎ به شمار می‎رود که می‎تواند سایت‌های اجتماعی با افزونه‌های قدرتمندی از قبیل buddypress، انجمن با افزونه bbpress، و... را ایجاد کند. وردپرس به عنوان یکی از قوی ترین ابزارها در دنیای اینترنت و نویسندگی آنلاین محسوب می‎شود که به وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت‎ها‎ در رسیدن به اهداف آنها کمک می‎کند. این سیستم با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و توسط مای ‌اس ‌کیوال پشتیبانی می‌شود که بصورت رایگان و باز، در اختیار مشتریان قرار می‎گیرد و در حال حاضر، نسخه‌ پست گرس ‌کیوال آن در بازار موجود است.

تاریخچه وردپرس

سیستم b2/cafelog به عنوان اولین سیستمی است که در وبلاگ‌نویسی از آن استفاده می‎شد. این سیستم اولین بار، توسط اون مت مولنوگ برای انتشار عکس‌هایی در سفر به واشنگتن مورد استفاده قرار گرفت. ورود پرس در سال 2003 با همکاری مت مولنوگ و مایک لیتل راه اندازی شد. این دو نفر تصمیم داشتن تا پروژه ای ایجاد کنند که توانایی آن فراتر از سیستم وبلاگ نویسی ساده باشد. برای بررسی تاریخچه وردپرس بهتر است بر اساس ورژن‎ها‎ عمل شود که در زیر به آن می پردازیم:

وردپرس نسخه 0.71

اولین نسخه سیستم وردپرسی که به بازار وارد شد، ورژن 0.71 بود که نسبت به نسخه‎ها‎ی کنونی، بسیار ساده طراحی شده بود. بر روی این نسخه هیچ پیشخوانی تعبیه نشده است تا کاربران از آمار تالار گفتگو سایت خود و یا اخبار دیگر مطلع شوند. کاربران می‎توانند سه حالت برای پست انتشار (Publish)، خصوصی ( Private) و پیش نویس (Draft) داشته باشند. این نسخه دارای انعطاف پذیری برای ذخیره نوشته‎ها‎ است که یکی از مزایای ورژن 0،71 به شمار می رود.

وردپرس نسخه 1.0

ورژن 1،0، به عنوان دومین نسخه وردپرس، در سال 2004 منتشر شده و بنام یک موسیقی دان جاز Miles Daves نامیده شد. این نسخه به کاربران اجازه می‎دهد تا نوشته های خود را دسته بندی‎ کنند و پیوندهای یکتای مناسب برای بهینه سازی وب سایت خود را ایجاد نمایند.

وردپرس نسخه 1.2

نسخه 1،2 در سال 2004 ساخته شد که دارای پنل مدیریتی و ویژگی‎ها‎ی دیگری برای مدیریت سایت بود. در این نسخه، کاربران می‎توانند بخش افزونه ( plugin) را در پنل مدیریت مشاهده کنند. همچنین نسخه 1،2، افزایش قابلیت‎ها‎ی سایت بدون نوشتن را امکان پذیر نموده است. با استفاده از این نسخه، کاربر می‎تواند برای تنظیم نوشته‎ها‎ی خود بطور سیستماتیک، زیر دسته ( subcategories) ایجاد کنند. علاوه بر این، کاربر می‎تواند برای طراحی ظاهر (style) از تصویر شاخص در نوشته‎ها‎ی خود استفاده نماید.

وردپرس نسخه 1.5

در این نسخه پیشخوان محبوب وردپرس ایجاد شده است. با وارد شدن به نسخه 1،5 به جای صفحه پست، پیشخوان به کاربر نشان داده می‎شود. همچنین در این نسخه یک رابط زبانه دار وجود دارد که به منظور ایجاد یک پست یا صفحه، به کاربران اجازه می‎دهد تا بین زبانه‎ها‎ جابه جایی ایجاد کند. این قابلیت در نسخه‎ها‎ی قبلی وجود ندارد.

این اولین نسخه در تاریخچه وردپرس است که کل ساختار پوسته را به فایل‎ها‎ی جداگانه مانند header.php، footer.php و sidebar.php تقسیم می‎کند و اگر شما در هر یک از این فایل‎ها‎، تغییراتی را اعمال کنید فورا در کل سایت منعکس می‎شود.

وردپرس نسخه 2.0

نسخه 2،0 در سال 2005 طراحی شد که در نسخه‎ها‎ی قبلی وردپرس در پنل مدیریت، قابلیت تغییر رنگ‎ها‎یی از سایه‎ها‎ی سیاه و سفید و خاکستری به برخی از سایه‎ها‎ی آبی وجود دارد. این نسخه می‎تواند ویرایشگر پیشرفته TinyMSC که از آن در قالب بندی پست‎ها‎ استفاده می‎شود را معرفی نماید. با استفاده از این نسخه، کاربران قادر به آپلود عکس‎ها‎ در پست‎ها‎یشان هستند. در نسخه 2،0، پیش نمایش پوسته‎ها‎ از طریق screenshot.png به همراه ویژگی‎ها‎ی جدید دیگر، ایجاد شده است.

وردپرس نسخه 2.5

نسخه 2،5 وردپرس در سال 2008 طراحی و منتشر گردید. این نسخه توانسته است زیباترین پنل مدیریت وردپرس را به خود اختصاص دهد که پنل مدیریت وردپرس در آن شبیه به نسخه‎ها‎ی در حال حاضر است. با ورود این نسخه اولین بار در تاریخ وردپرس کاربران قادر به آپلود تصاویر مختلف یا پیوست پست‎ها‎ی دیگر شدند.

وردپرس نسخه 2.7

با ورود نسخه 2،7 به بازار، وردپرس شروع به رشد نمود و هزاران وبلاگ نویس که ایده‎ها‎ی بزرگی برای سایت‎ها‎ی بزرگ آماده کرده اند، از آن استفاده نمودند. در این نسخه تمامی ساختار و پنل مدیریتی تغییر کرده است و یک سایدبار شامل پیوندهایی به ابزار اساسی مورد نیاز برای مدیریت یک سایت، طراحی شده است. همچنین در نسخه 2،7، پنل مدیریت به بخش‎ها‎ی مختلف از قبیل برچسب ( tag)، نظرات (comments)، انتشار ( publish) و ... دسته بندی شده است. این نسخه دارای دو ویژگی منحصر به فرد Screen Option و QuickPress می‎باشد که قابلیت های متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

وردپرس نسخه 3.2

پنل مدیریت تحولات زیادی در نسخه 3،2 داشته است که موجب شده تا برخی تصور کنند این بطور کلی از ابتدا طراحی شده است. در این نسخه، استفاده از کدهای css سبک، موجب افزایش سرعت بارگذاری پنل شده است. از جمله مشخصه‎ها‎ی نسخه 3،2 می‎توان به وجود ابزار Full Screen Editor اشاره کرد که تجربه نوشتن بدون حواس پرتی را برای کاربران فراهم کرده است.

وردپرس نسخه 3.5

وردپرس نسخه 3.5 در دسامبر 2012 طراحی شد که در آن مدیریت رسانه (media manager ) به شکل منحصر به فردی طراحی شده است. همچنین راه‎ها‎ی دیدنی و جذاب برای مدیریت تمام رسانه‎ها‎ در وبلاگ ارائه می‎شود. این نسخه برای صفحه نمایش Apple Rentia طراحی شده و از پنل مدیریت پشتیبانی می‎کند.

وردپرس نسخه 3.6

وردپرس نسخه 3.6 در سال 2013 با نام اسکار وارد بازار شد. این ورود پرس به عنوان آخرین نسخه آن معرفی شده و تمامی امکاناتی که هم اکنون در دسترس کاربران قرار گرفته در آن موجود است. براساس پیشرفت هایی که در نسخه های متعدد سیستم ورد پرس وجود دارد، امید است که در آینده شاهد تغییرات زیادی در امکانات و کاربردهای آن باشیم. 

  • ۹۸/۰۷/۲۵
  • زهرا شریفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی