مقاله

  • ۰
  • ۰

وردپرس8

 

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای(CMS) متن باز(open source) تحت وب و رایگان می‌باشد، شما با این نرم‌افزار مدیریت محتوا می­‌تونید محتوا و مطالب سایتتون رو به راحتی مدیریت کنید.

وردپرس چیست؟ خب شاید این سوال هم برای شما پیش اومده باشه که وردپرس چیه و اصلا به چه دردی میخوره. سعی می کنم این آموزش رو واضح و ابتدایی بنویسم تا دوستانی که تازه با مفاهیم اینترنت آشنا شدن هم بتونن این موضوع وردپرس چیست رو درک کنند.

وردپرس چیست

وردپرس یک نرم‌­افزار رایگان هست که با استفاده از آن می­‌توان گونه­‌های مختلفی از وب­‌سایت را بسازیم. وردپرس شامل تعداد زیادی قالب­‌های متنوع و پوسته­‌های وردپرسی است همچنین افزونه‌­های وردپرس به شما کمک می‌کند تا بخش‌­های مختلفی رو به سایت خود اضافه کنید. شما می­‌تونید با استفاده از وردپرس یک سایت رو بدون نیاز به مهارت برنامه­‌نویسی یا کمک گرفتن از برنامه‌نویس راه‌­اندازی کنید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (cms) همه کاره و چند منظوره تحت وب هست که با زبان PHP برنامه‌نویسی شده و می توانید با آن انواع سایت های وبلاگی، شخصی، فروشگاهی، شرکتی و هر نوع سایت دیگری را راه اندازی کنید.

وردپرس یک نرم‌افزار ارائه محتوا به صورت متن باز است که بر اساس سادگی در کارکرد و سرعت و تجربه کاربری عالی متمرکز شده. وردپرس با یک جامعه فعال و قلبی متن باز شروع به کار کرده و می‌تواند به شما کمک کند یک وب سایت عالی راه اندازی کنید.

با وردپرس، هر نوع سایتی بسازید!

وردپرس توسط گروه automattic ساخته‌شده و در چند سال نخست فقط برای ایجاد سایت‌های وبلاگی استفاده می‌شد. اما طراحی و کد نویسی افزونه‌ها و قالب‌های حرفه‌ای وردپرس ماجرا را تغییر داد. امروزه شما هر نوع قالب وردپرس اعم از وبلاگی، مجله‌ای خبری، شرکتی، مشاور املاک، دانلود، شخصی، فروشگاهی، پزشکی و آموزشی را می‌توانید برای وردپرس پیدا کنید. پس وردپرس امروز می‌تواند برای شما هر نوع سایتی راه‌اندازی کند. بدون دردسر:D

خب اینجا می‌خوایم به زبان خیلی راحت در ارتباط با مفهوم وردپرس براتون توضیحاتی رو بدیم! وردپرس یه نرم افزار رایگان و متن باز می‌باشد. متن باز یا Open Source بودن یک نرم‌افزار به این معنی هست که هر فردی این امکان رو داره که این نرم افزارها رو بعد از بررسی ویرایش کنه و تغییراتی رو روش به وجود بیاره و توسعه بده! طراح این نوع برنامه‌های متن باز کد منبع برنامه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و در نتیجه اگر برنامه باگ و یا مشکل خاصی داشته باشد این اشکالات سریع‌تر پیدا و برطرف می‌شوند.

اما چرا وردپرس؟ وردپرس بهترین و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوای جهان است و البته از همه چی مهم­تر رایگان بودن وردپرس است. سایت‌های بزرگی همچون فیسبوک و CNN از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

متن باز بودن و …

در واقع به دلیل همین متن باز بودن ,وردپرس سیستم مدیریت محتوایی هست که قابلیت انعطاف پذیری خیلی زیادی داره به این معنی که شما با کمک این سیستم مدیریت محتوا قادر هستید هر نوع سایتی رو از قبیل: سایت شرکتی. فروشگاهی. خبری و … بسازید. شما اگه تا حدود با برنامه نویسی و کد نویسی آشنایی داشته باشید به راحتی قادر هستید که هر نوعی شخصی سازی روی وردپرس انجام بدید که یکی از دلایل محبوبیت زیاد وردپرس بین طراحان سایت همین قابلیت هست.

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوب وردپرس میتونیم به موارد زیر به صورت خلاصه اشاره کنیم:

از ویژگی‌های وردپرس میشه به امنیت بالا، سئوی قوی، رسپانسیو یا همون واکنشگرا بودن سایت(یعنی سایت شما در صفحه نمایش‌های مختلف و در ابعاد مختلف به درستی نمایش داده می‌شود و کاملا با همه‌ی گوشی‌های هوشمند سازگار می‌باشد)، سازگار بودن با زبان فارسی، بروزرسانی‌های پی‌در‌پی برای رفع باگ‌ها و مشکلات امنیتی، قابلیت بک‌آپ گیری(گرفتن نسخه پشتیبان از سایت) و انتخاب کردن قالب دلخواه با توجه به حجم بسیار زیاد قالب‌ها اشاره کرد.

متن باز بودن وردپرس

اولا اینکه وردپرس یک سیستم اپن سورس هست. حالا اپن سورس یعنی چی؟ اگر شما یه نرم افزار رو بردارید و داخلش تغییراتی بدید قطعا نویسنده اون ناراحت میشه که چرا نرم افزار ما رو برداشتی اما وردپرس اینطور نیست. حتی می تونید داخل مدیریت سایتتون بنویسید کد نویسی شده توسط من .کسی هم بهتون کاری نداره 😀

اثبات شده در بین سایت‌های معتبر

دوما اکثر سایت های دنیا از وردپرس استفاده می کنند. طبق آخرین آمار ها بیش از 30% از سایت های جهان از وردپرس استفاده می کنند که این آمار خوبی هست و نشان دهنده محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا در بین سایت های جهان است. از سایت هایی که از وردپرس استفاده می کنند می توان از وبلاگ فیسبوک و سایت AngryBirds و Google Ventures و سایت کوکا کولا و NY Times نام برد. وردپرس بیش از سیزده سال است که در حال فعالیت بوده و تا امروز بیش از ۵۰ میلیون وب سایت از وردپرس استفاده می کنند.

امنیت بالای وردپرس

بحث امنیت در طراحی سایت بسیار بسیار حائز اهمیت هست. در واقع شما اگر به امنیت سایتی که ساختید اهمیت لازم رو ندید تمام زحمت‌هایی که برای سایت کشیدید از بین می‌ره. اگر وب سایت شما هک به شه هم به لحاظ مالی و اقتصادی خسارت بسیار زیادی به شما وارد می کنه و هم به شهرت کسب و کار اینترینی شما لطمه میزنه. هکرها هم میتونن اطلاعات کاربران شما رو بدزدند و یا روی سایت شما نرم افزارهای مخرب و بد افزار نصب کنند با اینکه دسترسی شما به سایت تون رو قطع می‌کنند و برای دادن دسترسی دوباره به شما از شما تقاضای مبلغ زیادی پول می‌کنند!

به همین دلیل بسیار مهم هست که شما به بخش امنیت سایت تون توجه ویژه‌ای داشته باشید. از اونجایی که هسته ورد پرس خیلی امن هست و همه روزه به وسیله تعداد بسیار زیادی توسعه دهنده بررسی و عیب یابی میشه روز به روز هم به لحاظ امنیتی ارتقا پیدا می کنه و قابل اطمینان تر میشه. در واقع به روز رسانی‌های نظمی که توسط ورد پرس انجام می‌شوند به شدت از میزان آسیب پذیری سایت شما مقابل هکرها کم می کنه.

وردپرس مطمئن و با امنیت بالا هست. همونطور که گفتم اکثر سایت های دنیا از وردپرس استفاده می کنند و تا حالا فکر نمی کنم بلاگ فیسبوک که از وردپرس استفاده می کنه و یکی از پر بازدیدترین سایت های جهان هست هک شده و یا امنیتش به خطر افتاده باشه.

البته فراموش نکنید که…

البته بارها و بارها اعلام کردیم که امنیت امری کاملا نسبی است شما ممکن است یک سیستم عامل با امنیت بسیار پایین را بتوانید با استفاده از موارد امنیتی در نظر گرفته شده توسط خودتان به یک سیستم کاملا امن تبدیل کنید یا ممکن است یک سیستم با امنیت بسیار بالا را در اختیار شخصی که دانش امنیتی ندارد قرار دهید تا آن را به یک سیستم کاملا ناامن  تبدیل کند.

امنیت نرم‌­افزارهای اینترنتی برای همه خیلی مهمه و چیزی که وردپرس رو از بقیه نرم‌­افزار­ها جدا می­کنه اینه که اطلاعات شخصی شما رو فقط خودتون بهش دسترسی دارید. درواقع افراد زیادی هستند که مراقب کدهای اصلی وردپرس هستند و خیال شما رو بابت امنیت راحت می‌­کنند.

قیمت وردپرس

وردپرس جزو سیستم های اپن سورس هست. از مزیت های یک سیستم اپن سورس این هست که سازنده آن سیستم تمام کد ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم افراد قرار می دهد. پس میتوانید همین حالا وردپرس را به صورت کاملا رایگان دانلود کنید.

هزینه طراحی سایت با ورد پرس نصبت به بقیه روش‌های طراحی سایت خیلی کمتر هست. چرا؟ چون استفاده از وردپرس رایگان هست و نیازی به هزینه نداره. در کل سیستم مدیریت محتوای شما نیاز به برنامه نویسی نداره پس هزینه‌ی اصلی که شما برای طراحی سایت باید اختصاص بدید حذف میشه و تنها هزینه‌ای که شما باید بپردازید هزینه قالب و افزونه وردپرس هست حتی خود وردپرس قالب‌ها و افزونه‌های رایگان زیادی رو با تنوع بالا به شما ارائه می‌ده. شما میتونید از یکی از 6000 قالب رایگان وردپرس برای طراحی سایت تون استفاده کنید.

نصب آسان و راحت

اولین چیزی که بعد از دانلود و اجرای وردپرس روی سایت تان می بینیدیک نصب ۵ دقیقه ای آسان است. به گفته سازندگان وردپرس نصب وردپرس در عرض چند دقیقه توسط یک فرد نه چندان حرفه ای می‌تواند صورت گیرد.

به راحتی و با چند کلیک می تونید وردپرس رو نصب کنید. قبول ندارید و تا حالا نصب نکردید؟؟

هر فردی با کمترین میزان اطلاعات فنی در زمینه برنامه نویسی قادر هست که ورد پرس رو نصب کنه و بعد هم با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌ها سایت مورد نظر خودش رو طراحی کنه. شما خیلی راحت میتونید وارد سایت ورد پرسی خود تون بشید و بدون پرداخت هزینه صفحات جدید رو در سایت خودتون ایجاد کنید.

همچنین این سیستم مدیریت محتوا انعطاف پذیری خیلی بالایی داره و هر شخص با توجه به سلیقه و نیازهای خودش میتونه به راحتی اون رو شخصی سازی کنه هزارن صفحه جدید رو در سایت ایجاد کنه و نگرانی بابت عملکرد سایت نداشته باشه. ورد پرس به راحتی نصب راه اندازی و به روز رسانی میشه و درکل روند کار با اون بسیار ساده هست.

راه‌­اندازی وردپرس ساده و آسان هست و استفاده از اون برای همه افراد چه افراد مبتدی و چه برنامه‌­نویسان در دسترسه. یاد گرفتن خیلی از نرم‌­افزارها کار سخت و زمان­‌بری هست ولی شما تنها با چند ساعت وقت گذاشتن برای وردپرس اون رو به راحتی یاد می‌­گیرید.

استفاده آسان و بدون دردسر از وردپرس

استفاده از وردپرس بسیار آسان هست. پنل مدیریت وردپرس طوری ساخته‌شده که شما به‌راحتی می‌توانید بخش‌های مختلف وبگاهتان را تغییر دهید و نیازی به برنامه‌نویسی یا تجارب قبلی نخواهید داشت. هر فردی با هر دانش فنی می‌تواند وب‌سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کرده و مدیریت کند و این یعنی قدرتی که وردپرس به شما خواهد داد.

It’s the power of Microsoft Word with the intuitiveness of an iPhone.

وردپرس منابع رایگان داره و شما می­‌تونید بدون هزینه­‌های اضافی از اون استفاده کنید. هر وب‌سایتی برای اینکه بهتر دیده بشه نیاز به سئو بالا داره، از مزیت­‌های مهم وردپرس اینه که وردپرس بیشترین میزان بهره‌­وری رو از سئو داره و افزونه­‌های وردپرس باعث می­شه سئو سایتتون بالا بره. وردپرس سازگاری زیادی با موتورهای جست ­و جو داره که این مورد محبوبیت اون رو بالا می­بره.

بروزرسانی مداوم و قابلیت بک آپ گیری منظم

وردپرس هر چند مدت بروزرسانی میشه و با هر بروزرسانی قابلیت های خوبی بهش اضافه میشه و همچنین می تونید از سایتتون بک آپ بگیرید. البته برای بکاپ گیری از سایتتان باید از یک افزونه بکاپ گیری استفاده کنید که برای این مورد هم افزونه های رایگان و غیررایگان مختلفی در میهن وردپرس منتشر شده.

تیم توسعه دهنده سیستم مدیریت محتوای ورد پرس این سیستم رو به طور منظم و در فواصل زمانی مختلف به‌روزرسانی می‌کنند و نسخه جدید رو به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از فواید این به‌روزرسانی ها علاوه بر اینکه ویژگی‌های جدیدی رو به شما ارائه می‌ده این هست که سطح امنیت سایت شما رو بالا می بره. پس با استفاده از وردپرس شما همیشه یا یک سیستم به روز و کمترین میزان باگ کار می‌کنید. به روز رسانی‌های بزرگ وردپرس به طور میانگین هر 152 روز یک بار انجام می‌شوند یعنی 2 تا 3 بار در سال!

انتخاب طیف عظیمی از قالب‌های وردپرس

قالب­‌های وردپرس شکل کلی وب‌­سایت شما را نمایش می‌­دهد. قالب­‌های وردپرس تنوع خیلی زیادی دارد که شما با توجه به نیاز خودتون می‌­تونید یکی از اون‌ها رو رایگان استفاده کنید البته قالب­‌های غیر رایگان پیشرفته‌­تری هم وجود داره که با توجه به نیاز خود می­‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این قالب­‌ها به سلیقه شما در هرجای سایت شما به نمایش می­‌آیند و شما باهر فونت، سایز و رنگی می­‌توانید آنها را جایگذاری کنید.

با استفاده از قالب‌های وردپرس شما می‌تونید هر نوع سایتی رو به وجود بیارید(فروشگاهی، شرکتی، خبری و هر سایت دیگری که فکرشو بکنید). اصلا مهم نیست که سایتی که می­خواهید ایجاد کنید چقدر بزرگ­ باشه، چون با استفاده از وردپرس هرسایتی با هرمقدار حجم داده و اطلاعات می‌تونید درستش کنید، خودتون هم به راحتی و بدون داشتن کمترین دانشی در زمینه برنامه‌نویسی می‌تونید سایتتون رو مدیریت کنید.

قالب های زیادی برای وردپرس طراحی شده و همین میهن وردپرس خودتون رو هم که بگردید کافیه برای اینکه یه قالب زیبا برای سایتتون دریافت کنید.

شما با استفاده از وردپرس و طیف بسیار گسترده‌ای از قالب‌ها و افزونه‌هایی که داره میتونید هر نوع سایتی که مد نظر دارید رو به راحتی پیاده سازی کنید.

  • ۹۸/۰۷/۲۲
  • زهرا شریفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی